CENTRUL DE RECUPERARE PEDIATRICA

Inchide

Psihologie

Evaluare psihologica

Inaintea inceperii unui program terapeutic, este necesara o evaluare psihologica a copilului in cadrul unei sedinte organizate.

Aceasta evaluare urmareste acumularea de informatii semnificative care vor conduce la alegerea tipului de interventie psihologica necesara celui evaluat.

Scopul evaluarii:

  • Identificarea nivelului de dezvoltare psihologic al copilului in raport cu varsta cronologica, pe toate ariile de dezvoltare( neuro-motor, cognitiv, limbaj, atentie, autonomie, social, emotional, comportamental);
  • Identificarea cauzelor diverselor manifestari ce pot aparea si pot impiedica buna desfasurare a vietii copilului( ticuri, anxietate, enurezis, stereotipii, crize de furie, agresivitate, somatozari etc.).

Se urmaresc astfel date cu privire la:

  • Anamneza;
  • Nivelul de dezvoltare raportat la varsta cronologica (pe plan cognitiv, motor, social etc.);
  • Mecanismele sistemului psihic uman;
  • Nivelul adaptativ;

Evaluarea psihologica este realizata de catre psiholog, folosindu-se de diferite metode de evaluare precum: Metoda observatiei; Metoda interviului; Probe psihologice (in functie de caz).

In urma evaluarii psihologice copii pot fi indrumati spre un program de:

  • Terapie psihologica
  • Dezvoltare personala
  • Terapie ocupationala

Sedinta de Evaluare Psihologica dureaza 60 minute.

Pentru informatii privind preturile Click aici

Terapie psihologica

Psihologia copilului studiaza bazele psihologice ale procesului de dezvoltare, si invatarea experientelor cognitive, emotionale si comportamentale. De asemenea, ea studiaza metodele de cunoastere si de influentare a personalitatii copilului.

Terapia psihologica este o interventie realizata cu scopul autocunoasterii, si/sau a preventiei si remiterii unor probleme de natura emotionala, comportamentala, cognitiva etc.

Psihologul va ajuta copilul sa isi depaseasca diferite dificultati si sa isi descopere resursele personale.

Dificultatile intalnite in cadrul sedintelor de psihologie pot fi:

  • intarzieri in dezvoltare;
  • blocaje emotionale;
  • dificultati scolare;
  • relatii conflictuale;
  • tulburari comportmentale etc.

Prin acest serviciu se urmareste o dezvoltare armonioasa, complexa, pe toate cele cinci arii (socializare, limbaj, autoservire, cognitive, motricitate fina si generala), astfel incat la varsta scolara si adulta, copilul sa fie independent din toate punctele de vedere.

Terapia psihologica se adreseaza atat copiilor tipici, cat si celor diagnosticati cu tulburari neurologice, de comportament, copiilor diagnosticati cu autism, Sindrom Down, ADHD etc.

Sedinta de Terapie Psihologica dureaza 30 minute / 60 minute.

Pentru informatii privind preturile Click aici

Dezvoltare personala

In cadrul sedintelor de psihologie, copiii pot beneficia si de dezvoltare personala.

Este important de stiut faptul ca fiecare persoana are un set de calitati/aptitudini care nu sunt folosite la un nivel maximal. Cunoasterea resurselor personale constituie o prima faza in procesul de dezvoltare personala.

Dezvoltarea personala are in vedere urmatoarele obiective:

  • Dezvoltarea abilitatilor personale cu scopul de a depasi unele situatii dificile ce pot aparea la un moment dat in viata;
  • Cresterea adaptarii la situatii noi;
  • Autoreglare emotionala;
  • Obtinerea autonomiei;
  • Imbunatatirea stimei de sine/ Stabilirea identitatii personale;
  • Dezvoltarea abilitatilor sociale;

Pot beneficia de dezvoltare personala toti copiii ce intampina dificultati de adaptare scolara/sociala, de exprimare si de gestionare a propriilor emotii.

Scopul general al acestei forme de interventie terapeutica este imbunatatirea calitatii vietii si in ultima instanta a cunoasterii si acceptarii de sine.

Sedinta de Dezvoltare Personala dureaza 30 minute/ 60 minute.

Pentru informatii privind preturile Click aici

Terapie ocupationala

Terapia ocupationala (ergoterapia) este o interventie ce se axeaza pe obtinerea independentei in toate categoriile de activitati intreprinse de cel mic.

In cadrul undei sedinte de terapie ocupationala se vor realiza activitati care urmaresc:

  • Castigarea autonomiei personale;
  • Dezvoltarea abilitatilor motrice fine (ale mainilor si degetelor);
  • Dezvoltarea abilitatilor motrice grosiere (ale bratelor);
  • Dezvoltarea abilitatilor de planificare motorie (de a initia, conduce si finaliza o actiune);
  • Realizarea coordonarii miscarilor (bratelor, mainilor, degetelor);
  • Realizarea coordonarii oculo-motorie;
  • Dezvoltarea compensatorie a functiilor restante (in cazul unui handicap/deficit).
  • Dezvoltare senzoriala (prin explorarea a diferitelor structuri, forme, materiale).
  • Dezvoltarea increderii in fortele personale;

Pentru atingerea acestor obiective, terapia ocupationala propune o gama larga de activitati placute, atractive, cu aspect ludic, care vor stimula copilul atat la nivel motric, cat si cognitiv.

De asemenea, aceste activitati vin in sprijinirea si dezvoltarea armonioasa a personalitatii copilului.

Terapia ocupationala se adreseaza tuturor categoriilor de copii care prezinta probleme fizice si motrice; copiilor ce prezinta tulburari de dezvoltare; copiilor cu probleme senzoriale ; copiilor diagnosticati cu Autism,ADHD etc.

Sedinta de Terapie Ocupationala dureaza 30 minute.

Pentru informatii privind preturile Click aici

Consiliere parentala

Parintii copilului sunt cele mai importante persoane din viata celui mic. Ei sunt responsabili de cresterea copilului si de crearea unui mediu afectiv, sigur, in care el sa se poata dezvolta armonios.

Consilierea Parentala se adreseaza oricarui parinte care are nevoie de directii in privinta strategiilor de educare si crestere a celui mic.

Psihologul in cadrul sedintelor de consiliere va veni atat in sprijinul parintilor care intampina dificultati in a intelege dezvoltarea copilului, sau in a-l ajuta si a-i modela comportamente adecvate, cat si a celor care se confrunta cu situatii dificile familiale, deseori numite “crize existentiale” (pierderi, traume, abuzuri, divorturi, imbolnaviri, nasterea unui copil cu diferite afectiuni etc.).

Prin Consilierea Parentala se urmareste:

  • imbunatatirea relatiei parinte-copil;
  • rezolvarea conflictelor aparute intre copil si parinte;
  • intelegerea sistemului de recompense/pedepse in educatia copilului si a interactionarii optime cu acesta;
  • intelegerea/acceptarea deficientei copilului (acolo unde este cazul) si descoperirea de mijloace prin care sa il poata sprijini.

Sedinta de Consiliere Parentala dureaza 60 minute.

Pentru informatii privind preturile Click aici

Psihoterapia de familie

Psihoterapia de familie este un demers terapeutic complex care vine sa abordeze toti membri care alcatuiesc familia.

Fiecare familie este unica si diferita de o alta prin felul in care membrii ei se raporteaza unii la altii, comunica, isi arata afectiunea, isi impart sarcinile, isi gestioneaza veniturile, isi aleg meseriile, isi folosesc abilitatile pe care le au, ori isi rezolva problemele sau situatiile de criza.Asta pentru ca la nivelul fiecarei familii apar dificultati, comportamente, simptome care vin sa zguduie echilibrul pe care familia il are pana la un moment dat.Aceste comportamente pot fi dezvoltate la inceput, de catre un copil sau de unul dintre copiii familiei.Asta ar arata faptul ca acesta are anumite probleme.In realitate, toti ceilalti membri ai familiei se fac raspunzatori (deoarece acestia se influienteaza permanent) de ceea ce se petrece cu unul dintre ei, numai ca, acesta este individul care a fost desemnat intr-un fel sau altul, sa manifeste simptomul de la nivelul familiei.

Cauze ale aparitiei problemelor la nivelul familiei

  • In general, schimbarile care apar la nivelul unei familii, pot aduce unele dezechilibre.
    Si acestea pot fi:

    • nasterea celui de-al doilea copil
    • intoarcerea mamei la seviciu din concediul de maternitate
    • intrarea copilului la gradinita
    • intrarea copilului la scoala
    • schimbarea domiciliului familiei
    • schimbarea mediului educational al copilului
    • schimbarea job-ului parintilor
    • aducerea unui bunic care sa locuiasca cu familia din varii motive
    • imbolnavirea unui membru al familiei
    • decesul unui membru al familiei
    • problemele de cuplu dintre cei doi parinti

  • O alta cauza ar fi ruperea relatiei dintre parinte si copil sau deterioararea acesteia.Acest lucru se poate datora unor momente care nu au fost gestionate corespunzator:

    • un moment in care parintele a fost critic cu copilul, poate l-a jignit fara sa vrea sau l-a comparat cu un alt copil

    • un moment in care copilul s-a simtit insecurizat de catre parinte (ex.parintele i-a promis ca vine sa il ia de la gradinita si nu a mai venit sau a intarziat foarte mult)

    • o perioada in care parintele a fost destul de angrenat in treburile de la birou, a ajuns tarziu acasa si cei doi nu au mai putut petrece ,,timp de calitate,, impreuna

    • parintele, fara sa-si dea seama, ,,varsa,, in relatia cu copilul frustrari sau furii acumulate peste zi, repezindu-l, grabindu-l sau ridicand tonul

    • intr-un moment in care nu mai stia ce sa faca, parintele l-a amenintat pe copil cu ceva, spunandu-i spre exemplu: ,,Iti arunc toate jucariile!,, ; ,,Nu mai mergem afara!,, ; ,,Ma supar rau de tot pe tine si nu mai vorbesc cu tine!,, ; ,,Te las singur aici si plec!,, ; ,,Te dau altor oameni pentru ca eu nu mai stiu ce sa fac cu tine!,, .

    • in momente de sensibilitate a copilului, parintele a pus presiune, fara sa-si dea seama de neputinta copilului

    • un parinte ii permite ceva copilului iar celalalt nu-i permite.Copilul devine astfel confuz si nu isi mai cunoaste limitele.

  • Manifestarea unei lupte de puteri intre copil si parinte. Permitandu-i copilului sa faca foarte des ceea ce-si doreste, acesta va dori din ce in ce mai mult si va exagera in cerinte.Cand parintele va interveni sa-si exercite autoritatea asupra copilului, isi va da seama ca acesta nu vrea sa-l asculte si sa-i recunoasca puterea.De aici si pana la manifestarea unui crize, nu mai e drum lung.

Organizarea terapiei de familie

Prima intalnire (sedinta initiala) a familiei cu psihoterapeutul este o intalnire ce are ca scop crearea relatiei precum si culegerea de date si informatii.La sfarsitul acesteia, se stabileste un plan terapeutic ce contine obiectivele pe care familia doreste sa le atinga.Se discuta frecventa intalnirilor si modul de organizare al acestora.Aici se disting mai multe feluri de abordare a sedintelor terapeutice.Vor fi sedinte dedicate exclusiv lucrului cu copilul dar, vor fi sedinte la care vor fi chemati sa participe parintii, individual sau impreuna, dupa caz; precum si sedinte la care va participa intreaga familie.

Observatie: Daca exista si alti membri care locuiesc cu familia (bunici, bona), ar fi de dorit sa participe la unele sedinte pentru a cunoaste obiectivele terapeutice si pentru a ajuta la indeplinirea acestora.

Concluzie: Este important ca de la primele semne ale aparitiei unor probleme in cadrul familiei, acestea sa fie abordate pentru a le rezolva si pentru a evita astfel agravarea lor.

Sursa foto: canva.com

Pentru informatii privind preturile click aici

Psihoterapia pentru copii

Psihoterapia pentru copii este o terapie adaptata pe intelesul copiilor. Acestia nu pot vorbi cu aceeasi usurinta cu care vorbesc adultii despre problemele pe care le intampina in viata de zi cu zi.Asta pentru ca nu sunt constienti de gravitatea lucrurilor neavand experienta sau pentru ca varsta sau limbajul nu le permit. De multe ori ce nu poti exprima verbal, poti exprima prin intermediul desenului, al culorilor sau in timpul jocurilor, sau discutiilor dirijate. Asa ca sunt folosite metode si tehnici precum: desenele proiective, jocurile de rol, jocurile interactive, jucariile si povestile terapeutice care sa ii ajute pe copii sa-si inteleaga emotiile si felul in care s-au comportat intr-o anumita situatie dar si emotiile si felul de a se comporta al celorlalti.

Copiii invata preponderent prin imitatie. Nu e suficient sa-i vorbesti copilului tau despre felul in care ar trebui sa vorbeasca si sa se poarte, cel mai important e sa-i arati exemplul tau.

Atunci cand copilul prezinta un anumit comportament care ii da de cap parintelui, este important ca acesta sa se opreasca si sa se intrebe ce a facut gresit in relatie cu copilul sau.Comportamentul pe care il prezinta copilul, ca ne place sau nu ne place, este de fapt oglindirea comportamentului parintelui.Daca parintele accepta ca a gresit in relatia cu copilul sau, acesta este primul pas spre a-l ajuta.Bineinteles ca fiecare parinte isi doreste tot ceea ce este mai bun si mai frumos pentru copilul sau si este normal si chiar reuseste destul de mult in aceasta directie.Dar, nefiind de fiecare data informati la timp despre anumite aspecte, nestiind efectiv cum sa abordeze anumite situatii, amanand poate rezolvarea lor sau incercand sa le rezolve si nereusind, anumite probleme se pot agrava asa ca, este important ca parintele sa mearga cu copilul la un specialist.

Parintii pot veni cu copilul la psihoterapie daca acesta minifesta anumite comportamente :

  • copilul nu-si asculta parintii, este foarte obraznic iar acestea nu stiu ce sa mai faca in acesta privinta
  • copilul isi loveste parintii sau alti copii, colegi
  • copilul nu se intelege prea bine cu fratele sau sora
  • de cand a aparut in familie un fratior sau o surioara, copilul si-a schimbat total comportamentul
  • copilul nu are prieteni, socializeaza mai greu, este timid
  • copilul nu prea mananca potrivit varstei, nu mananca anumite alimente, are fixatie pe unele alimente, mananca prea mult apoi varsa
  • prezinta anxietate, ingrijorare mare in legatura cu anumite evenimente (serbare, inceperea unui curs, zborul cu avionul, etc.)
  • nu doreste sa discute cu familia despre ceea ce se intampla cu el
  • prezinta foarte multe frici (de animale, de doctor, de spatii deschise, de intuneric, de insecte, etc.)
  • ii e foarte frica sa doarma singur in camera, motiv pentru care doarme inca cu parintii
  • copilul nu mai doreste sa mearga la gradinita sau la scoala
  • … si lista poate continua

Concluzie: Este important ca parintele sa mearga cu copilul la specialist dar la fel de important este ca acesta la randul sau sa invete cum sa-l abordeze pe copil pe viitor pentru a evita eventualele comportamente nedorite sau probleme.

Pentru informatii privind preturile click aici

Psihologia si ergoterapia ajuta copilul sa faca fata provocarilor zilnice si activitatilor cotidiene, cu un grad mare de independenta

Psihologia copilului studiaza bazele psihologice ale procesului de dezvoltare, si invatarea experientelor cognitive, emotionale si comportamentale. De asemenea, ea studiaza metodele de cunoastere si de influentare a personalitatii copilului.
Terapia psihologica este o interventie realizata cu scopul autocunoasterii, si/sau a preventiei si remiterii unor probleme de natura emotionala, comportamentala, cognitiva etc.
Psihologul va ajuta copilul sa isi depaseasca diferite dificultati si sa isi descopere resursele personale.

YouTube
Facebook
Instagram